Jak na myši v autě, i ve městech
3. 6. 2019Některé hlody se řidičům prodražují. Nechme stranou hlody moderátorů linoucí se z autorádia. Tady jde o nechtěnou návštěvu škůdce v motorovém prostoru po zaparkování. Hlodavci pod kapotou jsou problémem venkova i velkých měst. Co říkají poškození řidiči a pojišťovny? A deratizační firma?
(Ne)mít překousané kabely v autě od myší
Pozor na zaručené recepty lidové tvořivosti. Ve snaze ochránit izolaci, kabely a řemeny si majitelé automobilů v motoristických fórech na internetu doporučí skoro cokoliv. Jejich zkušenosti se škodami často doprovázejí divoké tipy ve stylu Jeden hajný povídal:
- „Dejte tygří lejno do prostoru motoru.“
…nemáte zrovna cestu do zoo a kdyby – také se vám to nechce dávat do auta? - „Vražte pod kapotu psí chlupy.“
…nebo můžete použít kočičí, ale dejte si pozor na škrábance při jejich odběru! - „Položte vepřovou kůži na přední kolo.“
…také neplánujete nosit po kapsách čerstvou kůži z čuníka?
Sami řidiči si tyto zaručené tipy obratem vyvracejí. Třeba postřehem, že hlodavci v Česku nikdy ve volné přírodě nepotkali tygra a nemusejí se obávat pachu jeho…pozůstatků. Znovu a znovu se však majitelé automobilů a vozových parků ptají, jak ochránit své vozy?
„Parkuju před panelákem a myš chodí nocovat do motorového prostoru. Vím, že je to problém všech nových aut, ale zaručený recept na něj neznám,“ stěžuje si uživatel s přezdívkou Luky na webu Poradte.cz. Odmítá jednu z laických rad nasypat do auta jed proti hlodavcům. „Co když to tam chcípne?“
Hlodavci v autě, ale ne v tom vašem
Komplikacím předejdete výběrem specializované deratizační firmy. V ADEŘE využíváme osvědčené technologie i postupy, které zabírají rychle a spolehlivě. Děláme vše pro to, aby naše práce měla co nejmenší dopad na životní prostředí.
V ochraně proti hlodavcům pomáhá deratizace místa parkování a jeho okolí. Vyplývá to z našich zkušeností s hubením hlodavců od roku 2000 i z praxe členů ADERA týmu.
Více informací o vývoji a způsobu života hlodavců najdete v našem atlasu škůdců.
Město nebo příroda, jejich zuby řádí všude
Na úhradu škody po návštěvě myší a jiných hlodavců v automobilech se začaly orientovat pojišťovny. V posledních letech v jejich nabídce vede forma volitelných doplňků k havarijnímu pojištění nebo povinnému ručení.
„Vyplatí se na to myslet i ve městech,“ doporučili zástupci České pojišťovny při uvedení své novinky před dvěma lety. Pojišťovna potvrdila, že poškození kabelů či brzdové soustavy od hlodavců hrozí nejen tomu, kdo bydlí blízko přírodě.
Ochrana automobilu před poškozením zvířaty je ze strany finančních ústavů celoroční. Jsou tu ovšem dvě velké Ale.
- Řeší následky a nikoliv příčinu. Spoluúčast pojištěného majitele vozu na škodní události může být podle zkušeností řidičů vyšší než cena opravy.
- Čekání! Musíte počítat s časem na opravu poškozeného auta. I tento čas jsou peníze. Třeba jen za přesun do servisu a vyřízení opravy.
Proč lezou myši do auta
Teplo. To je lákadlo pro myši a potkany – zahřátý motorový prostor. Hlodavci tedy nechodí do auta hodovat na plastech, dělají si v něm pelíšek. Nejlepším řešením pro zaparkování auta se může jevit garáž pravidelně ošetřovaná deratizační firmou.
Proč chránit auta proti hlodavcům
Nejčastější škody po myších a potkanech. To je jedno z nekončících témat na internetových fórech pro motoristy.
- Roztrhaná izolace kapoty
- Překousané kabely ke svíčkám
- Zničený klínový řemen
- Zápach při úhynu zvířete
- a mnohé další
Výše oprav se nejčastěji pohybují v řádu nižších tisíců korun. U prémiových vozů se však škoda po útoku hlodavce umí vyšplhat i ke 20 tisícům.
Akceptovatelná myš ve vašem autě = ta plyšová, zapomenutá dětmi vzadu na sedačce.
Ideální myš ve vašem autě = žádná. Ani živá, ani mrtvá.
K tomu pomáhají tři moderní metody
1. Legální sprejerství bez barev
Minimální zásah do peněženky. Cena přípravků ve spreji na ochranu kabeláže v automobilech se pohybuje už kolem 150 korun. Při použití vytvářejí lehce lepkavý nános, který chrání proti přehryzání důležitých částí vozu. Podle výrobců mají dlouhodobou účinnost.
Klíčové vlastnosti
- chrání kabeláž auta před hlodavci
- vytváří lehce lepkavý film
- sprej nezapáchá a nevadí ani při použití v interiéru
- poskytuje dlouhotrvající účinek
- nabízí rychlé a snadné použití
„Skutečnou účinnost ukáže až čas. Na nastříkaných částech motoru vytvoří zapáchající a silně lepkavou vrstvu, být kunou nebo automechanikem, vyhnu se mu z dálky,“ podělil se o svoji zkušenost Michal z Prahy 2 na jednom z e-shopů. „Uniklé kapičky se při stříkání zachycují na i předním skle a je pak nutné sklo umýt technickým benzínem,“ dodal.
Spreje nabízí ochranu pro…
- …elektrické vedení
- …kabely zapalování
- …hadice brzdového a chladicího systému
- …klínové řemeny
- …manžety a pryžová těsnění
- …systémy pérování
2. Ultrazvuk na ně. A vibrace
Ultrazvukové pulzy, zvukové signály nebo vibrace z elektronických odpuzovačů škůdci nesnášejí. Přístroje přitom podle výrobců ochrání váš automobil před drobnějšími i většími hlodavci.
Vždy bezpečně nastartujete? Slibuje to zařízení za zhruba čtyři stokoruny, které je k dostání v českých e-shopech. Při nonstop zapnutí ukousne za jeden den zhruba 3,5 procenta z akumulátoru nejnižší kapacity 40Ah ve starých typech vozů jezdících ještě místy po vesnicích.
Možnosti připojení
- k pojistce stálého napětí 12V DC
- přímo na svorky akumulátoru přes spínač
- přes parkovací světla – pokud zhasnete parkovací světla, plašič se automaticky spustí
Upozornění: Prověřte si, jaký může být dlouhodobý vliv plašičů na akumulátory moderních vozů prošpikovaných elektronikou a možnost ztráty záruky na nový automobil!
Český výrobce plašičů doporučuje zařízení napájené ze síťového zdroje. Důvodem je vyšší výkon a pokročilejší funkce. Pokud tato varianta nepřipadá v úvahu, v nabídce je za necelých 700 korun i bateriové zařízení, které nevybíjí akumulátor vozu.
VÝHODY
- napájení z 9V baterie
- až jeden rok provozu při použití lithiové baterie, 6 měsíců při použití alkalické baterie
- odpadá nutnost odborné instalace a možnost ztráty záruky na nový vůz
NEVÝHODY
- nižší účinnost oproti zařízení napájenému ze síťového zdroje
TIP: Vyberte si plašič, který je bezpečný pro člověka i běžná domácí a hospodářská zvířata.
3. Deratizace parkoviště a jeho okolí
Nejkomplexnější možností je odborně provedená deratizace. Pozor, nejen v místě svého udržovaného bydliště či pracoviště může být auto mimo zónu myší a potkanů.
Kde se mohou dostat hlodavci pod kapotu
- při návštěvě supermarketů a nákupních center
- při návštěvě restaurací
- při návštěvě sportovních areálů
- při parkování u penzionů
- při parkování v hotelových komplexech
Péče o zákazníky má být prioritou zmíněných provozoven. Nekončí prodaným zbožím nebo službou. Řidiče mohou na nesrovnalosti s hygienou upozornit varovné signály. Zejména v podobě nepořádku kolem košů a kontejnerů s odpadem, které jsou pro hlodavce magnetem.
Může se to stát při nákupu
Zkušenost autora tohoto textu:
- Nákup v městském supermarketu, parkování venku.
- Následná cesta domů komplikovaná silným zápachem.
- Vliv zakoupeného francouzského sýru čichově vyloučen.
- Pohled pod kapotu prozrazuje spečeného potkana.
- Silné znechucení ženy sedící na místě spolujezdce.
V ochraně proti hlodavcům pomáhá deratizace parkoviště a jeho okolí. Vyplývá to z našich zkušeností s hubením hlodavců od roku 2000. Navíc využíváme osvědčené technologie i postupy, které zabírají rychle a spolehlivě. Děláme také vše pro to, aby naše práce měla co nejmenší dopad na životní prostředí.
Proč se to všechno děje?
Teplo. To je v autě lákadlo pro myši a potkany – zahřátý motorový prostor.
Doporučení: Zkontrolujte, jak vypadá po chladných nocích motorový prostor pod kapotou. Nejsou tam stopy myšího trusu nebo ostrých zubů?
Závěrem
Hlodavec s ostrými zuby znamená v případě vniknutí do vozu jeho ohrožení. Škůdce ale můžete účinně eliminovat, aby se vašemu automobilu vyhnul obloukem.
- Spreje mohou fungovat, ale řidiči často komentují jejich lepkavost a obtížné čištění.
- Plašiče se liší připojením a účinností, je potřeba pohlídat technické parametry.
- A deratizace je komplexní řešení, které má povinnost zajistit provozovatel parkovacích domů a ploch.